Regeringen indfører nu bevogtning af S-togs-sporene, mens grænserne stadig er ubevogtede

I kampen mod kabeltyvene har Banedanmark nu sendt medarbejdere ud i S-togs-sporene om natten for at forhindre flere “angreb”, som transportminister Magnus Heunicke kalder det. Banedanmark er en statslig styrelse under Transportministeriet, så det er reelt regeringen, der har indført bevogtning af sporene, der i alt har en længde på 170 km.
Trods bevogtningen fortsætter tyverierne ufortrødent.

Regeringen vil altså gerne have bevogtning af 170 km togspor, mens de danske grænser stadig er ubevogtede. Det har de været siden november 2011, hvor regeringen sammen med Enhedslisten og Liberal Alliance afskaffede grænsekontrollen.

Hvis regeringen i stedet indførte kontrol på selve grænsen, trådte ud af Schengen-samarbejdet og genindførte visumpligt for personer fra Baltikum og Østeuropa, så ville det i langt højere grad nedbringe kabeltyverierne. Det ville samtidig have andre positive effekter; såsom færre indsmuglede asylansøgere.
Men det vil regeringen ikke.

Hvad kommer regeringens spor-bevogtning i øvrigt til at koste? Skal brugerne af den kollektive trafik betale regningen via endnu højere billetpriser?
Billetterne er allerede steget med 11 % under Thorning-regeringen, selvom Helle Thorning-Schmidt sammen med Villy Søvndal inden valget lovede 40 procent billigere bus- og togbilletter.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s