DR manipulerer igen: Unge bosniere er en integrations-succes – Det samme kan ske for syrerne

I TV Avisen 18.30 kunne man i dag se dette indslag, hvor unge bosniere påstås at være en integrations-succes. Påstanden baseres på, at en større procentdel af unge bosniere er indskrevet på en videregående uddannelse ift. unge danskere.

Det er imidlertid ret ligegyldigt, hvor stor en procentdel der er indskrevet på en uddannelse. Det er langt vigtigere, hvor stor en procentdel der færdiggør deres uddannelse. Det fortæller DR pudsigt nok ikke noget om.
Mon ikke TV Avisen havde berettet om denne procentdel, hvis den havde kunnet underbygge indslaget?

Som Morten Uhrskov gentagne gange har dokumenteret, så færdiggør langt færre ikke-vestlige efterkommere deres uddannelse sammenlignet med etniske danskere. Procentdelen for efterkommerne er stagneret siden 2011 og er endda faldet en smule.
Om dette også gælder bosnierne vides som sagt ikke, men det er ganske sandsynligt.

Det bliver dog endnu værre.
Til sidst i indslaget påstås det, at de unge bosnieres integrations-succes – som meget vel kan være ikke-eksisterende – kan kopieres af de syriske “flygtninge”, der i denne tid vælter ind over de danske grænser.
“De har en rigtig god kulturel bagage med sig,” siger DR’s såkaldte ekspert om syrerne. Vi skal bare give dem tid …
Ifølge Danmarks Statistik har kun 22,8 % af syrerne et job. Det kan ses her på side 44.

Den allervigtigste indformation er gemt til de allersidste sekunder af indslaget: 6 ud af 10 bosniere mellem 40 og 64 år står uden for arbejdsmarkedet!

Igen igen er der altså tale om ren manipulation, når DR beretter om udlændinge og udlændingepolitik.

Opdatering:

Emil Kirkegaard har efterfølgende analyseret, hvordan bosnierne i Danmark klarer sig mht. kriminalitet, indkomst, uddannelse og brug af offentlig forsørgelse. De klarer sig ganske dårligt og underpræsterer f.eks. sammenlignet med personer fra Etiopien og Uganda.

Ifølge Kirkegaard tyder alt på, at de unge bosniere også klarer sig skidt, når det drejer sig om uddannelse.

5 tanker omkring “DR manipulerer igen: Unge bosniere er en integrations-succes – Det samme kan ske for syrerne

    • Det er mig, KSD, der står bag bloggen. Hvis jeg stod frem med navns nævnelse, så ville det med stor sandsynlighed få konsekvenser for mig i mit job. Derfor har jeg valgt at være anonym. Jeg kan dog oplyse, at jeg ikke er medlem af – og ikke har forbindelse til – noget politisk parti.

      Like

  1. Unge bosniere er succes uden tvivl. Jeg vil ikke benægter at en del ældre (50+) bosniere har ikke klaret sig særlig godt, især ikke dem med PTSD og andre slags krigstraumer og lidelser, for man kak ikke ignorere faktum at en stor procent af bosniske flygtninge fra den første generation har denne slags problemer. Den forfejlede integrationspolitik hjalp heller ikke på sagen. Vores landmand i Sverige fik lov at arbejde og dermed råd at bo i lejligheder og villaer, at købe og køre bil og i det hele taget at blive en del af samfund næsten fra dag et, mens vi i Danmark fik lov at sidde i flere års uvished i vores 10-12 kvm små værelser i Danske Røde Kors flygtningelejre som blev næsten som regel bygget ved udkanter af små (i forvejen isolerede) landsbyer og dermed også fysisk isoleret fra resten af samfundet. Men jeg vil alligevel blive evig taknemmelig for alt det hjælp og beskyttelse jeg har fået fra Danmark og danskere. Og jeg er ret sikker på at langt de fleste mine landmand føler det samme som jeg gør og vigtigste af alt – vi bosniere respekterer danske love, danske værdier og livsstil. I modsætning til mange andre udlændinge, skal jeg hilse og sige. Især dem med islamisk tradition og baggrund. Det kan godt være at vi havde hård start, men nu vores unge klarer sig ret godt og vi kan kun være stolte af dem.
    Here kan man også se nogle tal som jeg håber er relevante nok:
    https://ast.dk/filer/tal-og-undersogelser/tal-og-tendenser-filer/unge-med-bosnisk-oprindelse-klarer-sig-godt-i-danmark-endelig.pdf

    Like

Skriv et svar

