EU kan tvinge Danmark til at give familiesammenføring til 14.000 personer fra f.eks. Tyrkiet og Pakistan

21565514-europe-migrantsgreece

Politiken skriver følgende:

Om få måneder tager EU-domstolen stilling til, om Danmark ulovligt har nægtet tyrkere familiesammenføring med henvisning til det såkaldte tilknytningskrav. Hidtil har det været fremme, at Danmark kan blive tvunget til at genoptage flere tusinde sager om familiesammenføring af tyrkiske statsborgere, hvis EU-Domstolen underkender tilknytningskravet.

Men en endelig dom kan få langt større konsekvenser og genåbne mange flere sager. Udlændingeministeriet konkluderer i et nyt svar til Folketinget, at den endelige dom kan få »betydning for familiesammenføringsafgørelser … med andre end tyrkiske statsborgere«.

Dermed kan dommen konkret føre til, at alle andre tredjelandsborgere, der er blevet afvist med henvisning til tilknytningskravet, skal have genoptaget deres sager.

Fra 2004 til 2015 er der givet mere end 14.000 afslag på ægtefællesammenføring, og ifølge advokat Thomas Ryhl, der fører den nuværende sag mod staten, kan mange af dem ende med at blive taget op igen:

»Det vil reelt føre til, at personer fra Marokko, Pakistan, Serbien, Canada, USA osv. vil kunne få genoptaget deres sag om familiesammenføring«, siger Thomas Ryhl fra Njord Law Firm.

Min kommentar:

EU-domstolen kan altså tvinge Danmark til at give familiesammenføring til 14.000 personer fra f.eks. Tyrkiet og Pakistan.
Vi kan roligt regne med, at Lars Løkke udskriver valget, så det afholdes, inden den dom falder.

Reklamer

7 thoughts on “EU kan tvinge Danmark til at give familiesammenføring til 14.000 personer fra f.eks. Tyrkiet og Pakistan

  1. Kim Kaos (@KimKaosDK) 25. december 2018 / 00:15

    Det er en katastrofe og det er uacceptabelt at vi som nation ikke selv kan bestemme hvem vi vil lukke ind i vores land

    Like

  2. Kim Pedersen Nyberg 25. december 2018 / 08:35

    Det vil ikke være nogen overraskelse, hvis Danmark taber sagen. Associeringsaftalen med Tyrkiet er indgået med EF i 1960’erne og altså længe før Danmark blev medlem af det, der nu hedder EU. Så vi har udmærket kendt præmisserne. Som blandt andet betyder, at vandrende arbejdstagere fra Tyrkiet skal behandles på samme måde, som en vandrende unionsborger. Hvilket altså betyder, at tilknytningskravet ikke kan stilles overfor disse.

    Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti siger i et interview med avisen, at hvis dommen falder ud til ulempe for Danmark, må Danmark gå enegang og opsige aftalen med Tyrkiet. Det kan han selvfølgelig godt have våde drømme om. Men det ligger altså ikke indenfor de enkelte medlemslandes kompetencer at opsige den. Den kan ALENE opsiges af enten Tyrkiet eller af EU.

    Når man udmærket kender betingelserne i aftalen, og alligevel indfører lovgivning, som går direkte imod den, må man jo også forvente, at få en over næsen. Det er jo ikke anderledes, end at hvis du kører bil, og du helt bevidst kører for stærkt, så vil du på et tidspunkt blive vinket ind til siden og få en bøde for det. Princippet er det samme.

    Det som ministeriet nu har tolket på, er om tilknytningskravet som et hele er ulovligt. Hvilket er ministeriets skrækscenarie. Men vi har et retsforbehold i EU-retten, og dermed kan dommen meget vel alene handle om tyrkiske statsborgere og overlade det til de nationale myndigheder, at vurderer tilknytningskravet i forhold til andre udlændinge.

    14.000 sager lyder selvfølgelig af mange. Men det er ren teori, at så mange sager skal gå om. Jeg vil tro, at langt de fleste har fundet andre løsninger. Og disses sager skal derfor ikke genoptages. Sagerne er jo flere år gamle – nogle helt op mod 14 år gamle – så de har ingen interesse i at få genoptaget sagerne. I realiteten er det måske kun de seneste 500 – 1.000 sager, der vil være relevante at tage op igen.

    Like

  3. Henning Jensen 25. december 2018 / 09:08

    Endnu en grim overraskelse! Det bliver sikkert ikke den sidste!
    I det nye år må der sættes aktivt ind mod politikernes svigefuldhed, dette vanvid må ganske enkelt stoppe.

    Like

  4. Erhvervsøkonom Ole K. Ersgaard MDM, PD 25. december 2018 / 11:54

    Flere gratister?
    “Gratisterne” har logisk nok (bl.a.) økonomiske konsekvenser.
    (Og er resultatet af en fejlagtig ført udlændinge-/integrationspolitik gennem adskillige år).

    Fx 1) hævelse af pensionsalderen;
    2) Udhuling af folkepensionen (p.t. godt 8.000 kr. pr. år før skat; og godt 9.400 kr. til førtidspensionister før skat);
    3) Halvering af dagpengeperioden;
    4) Indførelse af kontanthjælpsloft…ja fortsæt selv.

    Men det mest tankevækkende er jo, at foruroligende mange stemmer på det samme (iflg. meningsmålingerne) – og får dermed flere gratister!
    Fx var der 65.000 ikke vestlige kvinder uden for arbejdsmarkedet i 2009. I 2018 er tallet vokset til 80.000. (Men også mænd fra visse oprindelseslande har en foruroligende lav erhvervsfrekvens).

    Ganske mange har endda tilrettelagt en tilværelse baseret på (livslang) offentlig forsørgelse.
    Og det koster jo.

    Og den “lovede straks opbremsning” v/folketingsvalget i 2015?😡

    Det blev der heller ikke noget af.
    Der kom endda flere asylansøgere og familiesammenførte til Danmark på 39 mdr. under “Løkke” og DF end der gjorde under den tidligere Helle Thorning-Schmidts regeringsperiode på 45 mdr. Det er jo til at le over, hvis det ikke var så alvorligt.

    Nu er det jo ikke alene de ca. 14.000 personer, der kan komme på tale. Der er fx godt 4.000 personer fra Syrien med “midlertidig beskyttelsesstatus”, der kan søge efter 3 års ophold. Det betyder, at de kan søge p.t.+, da de opnåede den nævnte status i efteråret 2015.

    “Men går, den så går den” er jo “Løkkes” motto! Nye Borgerlige – tak.

    Like

  5. Erhvervsøkonom Ole K. Ersgaard MDM, PD 25. december 2018 / 12:23

    *Personer fra Tyrkiet har en erhvervsfrekvens på 55% (mænd 65% og kvinder 43%) og fra Syrien er den 23% (mænd:31% og kvinder 10%). 45% er således uden for arbejdsmarkedet.

    Til sammenligning har fx *thailændere en erhvervsfrekvens på 72% (mænd 69% og kvinder 72%).
    28% er uden for arbejdsmarkedet.

    Erhvervsfrekvensen for *personer med dansk oprindelse er: 80% (for mænd: 83% og for kvinder 78%). 20% er uden for arbejdsmarkedet.

    Man kan undre sig over, at lovgivningen ikke for længst er blevet tilpasset virkeligheden. Der har endda været Venstreledede regeringer med støtte af DF i 78% af tiden siden folketingsvalget i 2001.

    (* i aldersgruppen 30-64 år)
    Kilde: Danmarks Statistik 2016 tal)

    Like

  6. Erhvervsøkonom Ole K. Ersgaard MDM, PD 25. december 2018 / 12:26

    * Og for personer fra Syrien uden for arbejdsmarkedet: 77%

    Like

  7. Ivan Dybdal 25. december 2018 / 18:50

    Det er ikke så svært som mange vil gøre det til.
    DK behøver ikke at opsige menneskerettighedskonventionen. Som juraprofessor Mads Bryde Andersen har peget på, kan man ophæve konventionens inkorporering i dansk ret.
    Sværere er det ikke, hvis den politiske vilje er der.

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s