Vinterferie i Prag: Chauffør truet af “danske” elever fra indvandrertungt gymnasium

Som man kan læse i denne artikel, har en buschauffør fra Herning Turistfart haft en meget slem tur til Prag med såkaldt danske gymnasieelever på 16 – 20 år. Hans bus blev fuldstændigt svinet til, og der blev trods et klart forbud røget joints. Det var dog langt fra det værste.

Når han prøvede at håndhæve nogle regler i bussen, truede de “unge” buschaufføren med, at de ville hævne sig på ham, hans mor, hans far og hans børn.

Opdatering:

Ekstra Bladet har mere om historien. Citat:

Da jeg vil orientere de unge om, hvorfor vi holder stille, beder jeg nogle af dem at oversætte det til dem, der ikke forstår dansk. Det bliver set som en racistisk kommentar, og flere af dem truer mig med, at de vil komme efter mig og min familie. Der kommer også en op, som begynder at skubbe mig, men jeg får ham ned at sidde igen.

tv2.dk og Ekstra Bladet skriver, at de “unge” fortrinsvis kommer fra Langkær Gymnasium. De nævner til gengæld ikke, at det er et af de danske gymnasier, der har flest elever med indvandrerbaggrund. Ifølge tidligere tosprogede elever bliver det endda omtalt som ”Perker Gymnasiet”. Langkær Gymnasium blev landskendt sidste år, da det blev afsløret, at fem af dets elever havde været muslimske krigere i Syrien.

I 2013 var der i de danske medier også stor forargelse over, hvordan såkaldt danske unge opførte sig i Prag. Det viste sig senere at være andengenerationsindvandrere, der stod for den værste del af optøjerne.

Derfor bør man være skeptisk, når danske medier i denne uge fortæller om “danske” unge i den tjekkiske hovedstad. Især hvis historierne indbefatter groft hærværk, vold og knivstik. Så er der nemlig en stor sandsynlighed for, at det i virkeligheden er 2.g’ere, der har været på spil.

9 thoughts on “Vinterferie i Prag: Chauffør truet af “danske” elever fra indvandrertungt gymnasium

  1. Kim Kaos 9. februar 2015 / 10:47

    De unge der ikke kan finde ud af at opfører sig ordenligt vil hurtigt opdage at det lokale politi og retsvæsen har en anden tilgang når det kommer til at takle ballademagere.

    Bøderne er store – meget store og går de over grænsen så falder hammeren hårdt og øjeblikkeligt.

    Så ser man på det rent pædagogisk så vil det i det lange løb gavne de unge når de for første gang oplever at deres adfærd har konsekvenser

    Like

  2. not a racist 9. februar 2015 / 12:04

    Der er meget højt til loftet her på KSD, men kommentarer, der direkte opfordrer til vold eller trusler, bliver fjernet. Derfor er din kommentar slettet, not a racist.

    Like

    • Kim Kaos (@KimKaosDK) 10. februar 2015 / 18:35

      Flot – der er ingen grund til racisme – sandheden er slem nok – så man behøver ikke krydse den grænse.

      Like

  3. Jesper Nielsen 9. februar 2015 / 15:05

    Med dine citationstegn i overskriften mere end antyder og insinuerer du, at synderne er indvandrere.

    Hvilket belæg har du herfor? Jeg kunne godt tænke mig at vide, på hvilket grundlag du drager denne konklusion.

    At de fleste af kunderne kommer fra »[…] et af de danske gymnasier, der har flest elever med indvandrerbaggrund« beviser intet. Chaufføren selv beretter da også blot om »[…] en flok danske unge mellem 16 og 20 år[…]« på sin egen Facebook-profil.[1]

    Men ok; det kan da godt være, at jeg forventer for meget — det er jo bare et blogindlæg.

    [1] https://www.facebook.com/leifrolle/posts/10203882247399713

    Like

    • KSD 9. februar 2015 / 15:21

      Jeg antyder, at der er stor sandsynlighed for, at det i virkeligheden er 2.g’ere, der har truet chaufføren. Det baserer jeg bl.a. på, at eleverne kommer fra et indvandrertungt gymnasium. Af Ekstra Bladets artikel (http://tiny.cc/m5mstx) fremgår det desuden tydeligt, at mange af passagerne i bussen ikke kunne forstå dansk. Ydermere kommer 2.g’ere i gennemsnit langt oftere med trusler mod familiemedlemmer i forhold til etnisk danske unge. I det hele taget er efterkommere fra ikke-vestlige lande i gennemsnit langt mere kriminelle end etnisk danske unge. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Se på side 102 i dette link: http://tiny.cc/omnstx

      Liked by 1 person

    • Navn 9. februar 2015 / 15:37

      Nu er jeg selv indvandrer, og jeg kender personligt mange andre indvandrere, og jeg kan skam bekræfte at indvandrere er dem, der laver mest ballade. Jeg er dog ikke en af dem, men jeg taler ud fra de erfaringer, som jeg har haft. Det er skam ærgerligt, at de ikke er blevet opdraget som mig og andre etniske danskere, for ellers ville de jo slet ikke lave alt det ballade. Det går jo ud over mig også.

      Liked by 1 person

    • Anonym 10. februar 2015 / 14:09

      Hej Jesper. Prøv at se EB.dk – chaufføren blev ifølge artikel i mandagens udgave (9. februar) truet af nogle ikke-dansk-talende elever, da han ville være flink og informere om vejrsituationen, og derfor bad deres kammerater oversætte for dem (de havde nemlig givet indtryk af, de ikke talte dansk!). Verbale trusler mod chaufføren, hans familie, lige som han blev skubbet til!! Mvh Lene H.

      Like

    • Kim Kaos 10. februar 2015 / 18:38

      Det er ok at være kritisk og stille spørgsmål – men de talte ikke dansk til chaufføren så meget tyder på de er nok er efterkommere af indvandrere.

      Like

Skriv en kommentar