Kom nu, Jalving og co. – Danmark har brug for et parti til højre for DF

DF’s nyeste udspil tydeliggør nødvendigheden af et nyt parti, der både på udlændingeområdet og på det økonomiske område ligger til højre for DF.

Dansk Folkeparti er nu villige til at tage imod flere flygtninge. Men partiet stiller en klar betingelse: De skal bo på statscentre – og senere rejse hjem igen.

Det er en stramning i forhold til den nuværende danske udlændingepolitik. Netto vil der med DF’s forslag komme færre asylansøgere, fordi de ikke kan få permanent ophold.
Der er dog også mange uklarheder i udspillet. Vil “flygtningene” stadig have ret til både overførselsindkomster og familiesammenføringer?

Forslaget er dog under alle omstændigheder også en lempelse af DF’s hidtidige udlændingepolitik. I april udtalte partiets integrations- og udlændingeordfører, Martin Henriksen, at “flygtninge”, der kom til Danmark, skulle nægtes asyl og sendes retur.

DF’s udspil skal ses som et taktisk træk, der imødekommer vælgernes holdningsændring. Et flertal af danskerne mener nu, at vi bør give opholdstilladelse til flere “flygtninge”.

Partiet risikerer dog også at skubbe de vælgere væk, der stadig ønsker en meget stram udlændingepolitik. Mange af disse vælgere er dybt borgerlige af overbevisning og har stemt på DF på trods af store betænkeligheder ved partiets røde økonomiske politik. De kan blive desillusionerede og ende som sofavælgere. Det vil i givet fald styrke rød blok.

Et nyt parti

Derfor har Danmark brug for et parti, der både på udlændingeområdet og på det økonomiske område ligger til højre for DF. I januar 2015 viste en meningsmåling, at 13 % af vælgerne savnede et sådant alternativ.
Der er en del, der mener, at det parti skal være Dansk Samling, der har Morten Uhrskov Jensen som landsformand.

Morten Uhrskov er meget intelligent og er på skrift en dygtig debattør, men som spidskandidat for et politisk parti er han efter min mening uegnet: Han mangler fuldstændig skærmtække, han har udseendet imod sig, han virker brysk og vil derfor skræmme mange vælgere væk.
Det er både trist og uretfærdigt, at nutidens vælgere reagerer på den måde, men det er ikke er desto mindre en virkelighed, som et nyt parti må forholde sig til.

Det bedste ville derfor være, hvis Mikael Jalving kunne overtales til at blive Dansk Samlings spidskandidat. Han har alt, hvad der kræves: De rette holdninger, intelligens, skærmtække og debatevner. Hvis man ydermere kunne få personer som Eva Selsing, Torben Mark Pedersen og Kasper Støvring med som kandidater, så ville man have et parti, der havde meget store chancer for at komme ind i Folketinget.

20 thoughts on “Kom nu, Jalving og co. – Danmark har brug for et parti til højre for DF

  1. Morten 16. september 2015 / 09:28

    Enig. Hvis man er tilhænger af at begrænse indvandringen fra Mellemøsten og Afrika, er man i dag tvunget til at stemme på de kiksede socialdemokrater i DF. Der er desuden af indlysende grunde mange konservative vælgere (som mig), der ikke har lyst til at stemme på de Konservative.

    Du kan føje Pernille Vetmund til listen over kandidater.

    I øvrigt er det nok ikke kun skærmtække, der er Uhrskovs problem. Mon ikke han også mangler nogle basale sociale kompetencer for overhovedet at begå sig i politik?

    Liked by 1 person

    • Morten 16. september 2015 / 09:29

      Og der skulle stå Vermund.

      Like

    • KSD 16. september 2015 / 09:34

      Pernille Vermund ville helt sikkert også være en god kandidat. Der kunne også nævnes flere.
      Ang. Uhrskovs “basale sociale kompetencer”, så kender jeg ham ikke personligt og kan derfor ikke vurdere dette.

      Like

    • Polka Charlie 16. september 2015 / 16:23

      Enig, men uanset hendes solide-og-ægte konservative ståsted, så er der ingen chance for, at hun kan trække læsset alene. Jeg håber at personer som f.eks. Marie Krarup og Morten Messerschmidt indser, at DF ikke længere er borgerligt, men er blevet et socialdemokratisk projekt.

      Like

      • KSD 16. september 2015 / 16:34

        Der er ingen, der siger, at Pernille Vermund skal trække læsset alene. Hun skal i givet fald være en af folketingskandidaterne, mens Mikael Jalving er partiets spidskandidat.

        Like

      • Polka Charlie 16. september 2015 / 17:24

        KSD,
        Naturligvis skal hun ikke det. Men blandt dem, som du har nævnt, så er det alene TMP der har (brugbar) politiskerfaring – og jeg tror ikke nødvendigvis, at han er interesseret, omend jeg ikke skal kunne sige det med sikkerhed.
        Jeg tror ærlig talt ikke, at Mikael Jalving er egnet til, at være hverken spidskandidat, eller formand for et parti. Han er en fantastisk ideologisk indpisker og debattør. Jeg kender ikke manden, men det er mit umiddelbare indtryk.

        Like

  2. Peter Andreasen 16. september 2015 / 11:07

    Hej Morten – vil du ikke lige uddybe hvilke sociale kompetencer Uhrskov mangler. Jeg kender ham kun fra medierne, men det var dog noget af et personangreb. Kender du ham??

    Like

  3. Peter Andersen 16. september 2015 / 12:46

    Jeg synes Uhrskov gør det fint. Han holder sig til sagen og er fuldstændig inde i fakta.
    Det er vel netop den slags, som intelligens og fornuftsvæsener sætter pris på – og ikke noget så patetisk som skærmtække.

    Vi er mange der mener, at tiden for infantilt pjat er forbi. Lad resten af folketinget og det obskure twitter-univers koncentrerer sig om den slags – og lad voksne mennesker styrer skuden.

    Like

  4. Daniel 16. september 2015 / 13:06

    Kun Danskernes Parti vil føre den hjemsendelses politik der er nødvendig for at Danmark bliver dansk igen. DS har også været dårlig til at reklamere for dem selv hvilket man kan see på Facebook hvor DS side er halvdød med mange få indlæg imens DP klarer sig meget godt. Desværre er de røde ligesom DF men modsat DF så er de ligeglade om den økonomiske politik er rød eller blå så længe der kommer hjemsendelser på programmet

    Like

  5. Polka Charlie 16. september 2015 / 16:19

    “Partiet risikerer dog også at skubbe de vælgere væk, der stadig ønsker en meget stram udlændingepolitik. Mange af disse vælgere er dybt borgerlige af overbevisning og har stemt på DF på trods af store betænkeligheder ved partiets røde økonomiske politik. De kan blive desillusionerede og ende som sofavælgere. Det vil i givet fald styrke rød blok.”

    Meget enig – tilhører selv denne gruppe af “dybt borgerlige”.

    Et andet problem i deres forslag er den ladeport de åbner for dårlig presse, f.eks. når Muhammed har fået syv børn med konvertitten, Bettina. Her vil hele den formørkede, danske presse, nidkært forfølge sagen, og stille spørgsmål til ‘medmenneskeligheden’ i at denne familie skal opsplittes, trods den klare præmis om, at flygtninge skal hjemsendes igen. Det er et helt vanvittigt forslag, som jeg aldrig havde set komme fra DF – og så alligevel…

    Tiden er i den grad moden til et parti til højre for DF.

    Liked by 1 person

  6. intetnavntak 16. september 2015 / 17:44

    Jeg betragter slet ikke DF mere, det foreslår jeg i heller ikke gør. I debatter kom med foreslag som måske ikke kan sammenlignes med et parlaments parti, men som er så højre at man ikke kan tage fejl at det ikke er DF.

    Like

  7. Henrik 16. september 2015 / 20:01

    Uhrskov er fin nok, lynende intelligent så naturligvis er han en del af det parti hvis det stiller op. Om Jalving overhovedet orker dansk politik indefra, hvem ved det, men selvfølgelig ville han da være en ideel kandidat. Jeg kan også lide ideen om Støvring, Messerschmidt og Krarup, måske K. Winkel Holm og Sørine Gotfredsen. Der er faktisk mange gode egnede navne at lege med; Søren Hviid Pedersen, Karen Jespersen, Ralf Pittelkow, Jarl Cordua, Suzanne Bjerrehuus, Kathrine Lilleør, osv. Bare navne for sjov slynget ud her, men et helt utroligt hold der kunne stilles med hvis sådanne folk kom med, for vi har vel alle indset tiden nu er inde til det helt store ryk hvis landet og Europa skal reddes.

    Liked by 1 person

  8. Jens Erik Jensen 18. september 2015 / 11:22

    Ja- Vi mangler et parti til højre for Dansk Folkeparti.Jeg har stemt på DF gennem mange år, fordi de
    lovede os at indføre en stram asylpolitik og en 24 timers grænsekontrol.I dag ser man det modsatte.DF gør ingenting og freder svage Lars Løkke og lader immigranter indvadere vort land i tusindtal.Både Morten Uhrskov og Jalving ville være fremragende repræsentanter for Dansk Samling.Hvis dette sker vil jeg melde mig ind i partiet med det samme.Vi har brug for et nyt høre parti, DF er blevet et levebrødsparti med de samme meninger som Venstre. Hvor er det trist!!

    Like

  9. Lars Svendsen 18. september 2015 / 19:21

    Peter Andersen, du skriver MUJ holder sig til sagen. Nej. Sandheden er, at MUJ alt for ofte lader sig styre af sine følelsers vold og lader sig forføre ud i tåbeligeheder…”” Nøøj, hvor du kan. Hvad så der? For et højt niveau du holder dig med. Man bliver ganske grøn af misundelse. Tænk at være så snedig som dig. Fortæl, fortæl ud fra din enorme viden om emnet. Jeg afventer i spænding.
    Et lille hint: Jeg ved godt, hvad det er, du har gurglet op, og du har derfor ikke en chance. Lyder godt, ikke? Så er det bare af sted med dig. Kom nu. Det skal være mig en fornøjelse at tørre gulv med dig, når jeg lige har en pause”. Kilde: Svar i tråd på JP Blog af 25/10/14. Er det sådan en partiformand formulerer sig, endsige en statsmand, der kun interesserer sig for DKs bedste?

    Like

    • KSD 18. september 2015 / 21:06

      Tak for tippet, Lars Svendsen.
      Her er et screenshot af den Morten Uhrskov-kommentar, som du omtaler:

      Like

  10. Lars Svendsen 18. september 2015 / 21:41

    KSD, ja MUJ skræmmer alt for mange potentielle vælgere væk ved sin – som du nævner – bryske facon…

    Like

  11. ægte konservativ 19. september 2015 / 22:27

    Enig i analysen af formanden for DS. Al ære og respekt for projektet, og der er ingen tvivl om Uhrskovs intellekt og determination. Problemet er bare, at han ikke kan inspirere.

    DS’ vælgerappel er i det hele taget tvivlsom. Jeg beundrer forbindelsen til modstandsbevægelsen, men det får også partiet til at virke unødigt gammeldags. Lagt sammen med et meget akademisk og stift formuleret partiprogram og fjollede forslag som genforening med Sydslesvig og Skånelandene, så er jeg langt fra overbevist.

    Men omvendt ville det være en regulær katastrofe, hvis ideologiske fyrtårne som Jalving, Støvring m.fl. gik ind i realpolitik. De ville på ingen tid skulle kompromittere deres idealer og dermed miste troværdighed blandt deres egne og potentielle støtter. De er too big to fail.

    Jeg tror hellere på ideen om et helt nyt konservativt parti bestående af mere almindelige borgere, som i stedet skal søge tæt forbindelse til og åben opbakning fra de højreorienterede intellektuelle, som virkelig har fået fodfæste i debatten. Til forskel fra DS – der fremstår som et enkeltsagsparti, selv om Uhrskov ikke vil være ved det – skal man desuden kommunikere en mere sammenhængende (men også enkel), konservativ politik udover holdningen til indvandring.

    Hvis dét kunne stables på benene med en troværdig og inspirerende – men ikke nødvendigvis kendt formand/spidskandidat – og med offentlig velsignelse fra Jalving og Co., så er der en chance.

    Like

    • KSD 20. september 2015 / 07:19

      “Jeg tror hellere på ideen om et helt nyt konservativt parti bestående af mere almindelige borgere,”

      Et sådant parti vil få det meget svært, eftersom kandidaterne både vil være ukendte og uprøvede.

      Like

  12. ægte konservativ 20. september 2015 / 10:00

    Å stormede ind i FT uden at andre end Uffe Elbæk var kendt – og det var ikke for noget særligt godt, vel at mærke. LA havde svære startvanskeligheder fordi deres kendis-kandidatstrategi viste sig at være et selvmål. Begge partier har derfor indset at visionerne, alt andet lige, tæller mere end personerne. Den pågående politikerlede er derfor en situation som et nyt parti faktisk kan udnytte med en kombination af et relativt ”uspoleret” kandidatfelt, og en stærk moralsk opbakning fra den intellektuelle fløj. Dertil kommer, at jeg ikke tror at Jalving m.fl. har mere styr på selve det praktiske, politiske håndværk end du og jeg.

    Like

  13. Lars Svendsen 20. september 2015 / 12:07

    DS er gammelt og støvet med svært tilgængelige begreber på hjemmesiden som Pro Patria (gå ud på en hvilken som helst arb.plads i DK og spørg hvor mange der umiddelbart ved hvad det der!) og en formand, som hænger fast i fortiden. Glemmer ikke sidst jeg så MUJ i Deadline, hvor han røg lige i Adam Holms fælde: hvilken dansker har betydet mest for DK, og MUJ siger så Valdemar Atterdag! Så kan det vist ikke blive mere nørdet og intellektuelt…mens formanden for Natinalpartiet klogeligt nævner H.C. Andersen, de fleste danskere vel bedre kan forholde sig til. http://www.youtube.com/watch?v=Dy_XrmX6kZE

    Like

Skriv en kommentar